Tesla – ett investeringsfönster i råvaror

Med anledning av dagens merger mellan First Cobalt och Cobalt One postar vi vårt nyhetsbrev från 11 juni men först lite korta kommentarer och länkar.

Idag finns det all anledning att vara nöjd om man sitter på aktier i FCC. Vi skrev om bolaget första gången den 30 maj och det har funnits goda möjligheter att komma in i bolaget sedan dess på hyfsade nivåer.

First Cobalt stängde idag på 63 cent +14 %.

Vi nämnde att management är ”deal makers” och det har vi fått kvitto på idag med råge.

Som om inte denna merger vore nog, FCC köper upp CobalTech Mining också:

Nedan följer Purchaser Newsletter | 11 juni 2017


Purchaser Newsletter | 11 juni 2017

Tesla – ett investeringsfönster i råvaror

För 200 år sedan upptäcktes grundämnet litium av den svenske kemisten Johan August Arfwedson. Den forne ledamoten av Vetenskapsakademin hade nog varit tämligen förtjust om han bara känt till en bråkdel av alla de användningsområden som litium kommit att bidra med som t.ex. i glas och keramik, oljor och smörjmedel, portabel elektronik, bilbatterier, smarta elnät och andra former av energilagring.

Han hade också mycket noga studerat mängderna litium i varje applikation och med stor förvåning upptäckt att 42 mg litium används i en tablett som medicin till personer med bipolär sjukdom eller att en mobiltelefon innehåller ca 3 gram litium.

En mer chockerande upptäckt hade nog varit att motsvarande 51 kilo litium kan hittas i en elbil 85 kWh från Tesla och det hade nog svindlat för den gode Arfwedson om han också känt till potentialen för elbilar då antalet motorfordon i världen nu har passerat 1 miljard.

Marknaden för Litium

På bara några få år har investeringar i större skala för applikationer med litium gått från att endast vara intressant för elektronik inom mobiler och bärbara datorer till att gå in i andra stora segment som transport, energilagring och konsumentartiklar.

Detta har gjort att balansen mellan tillgång och efterfrågan på litium ser något pressad ut redan under 2017 och troligtvis många år framåt.
Priset på litium har gått upp kraftigt under 2016 och priser runt 12000 dollar per ton har noterats för en produkt som kostar mellan 2500 och 7000 dollar per ton att utvinna.

Efterfrågan ligger idag strax under 200 000 ton per år och framtida potential handlar i nuläget framförallt om Tesla, Toyota och i stort sett hela bilindustrin samt bolag inom elnät som vill öka leveranssäkerheten genom energilagring. Hur aggressiva kommer dessa aktörer att vara?

Låt oss bara ta exemplet med batteriet från Tesla ovan. Tesla är mycket aggressiva och vill nå en årsproduktion av 500 000 elbilar redan nästa år. Om nästa steg är att inom 8-10 år producera 5 miljoner elbilar kräver detta 250 000 ton litium.

Dagens produktion av litium måste då mer än fördubblas bara för Tesla. Liknande siffror kommer från alla större bilproducenter och även om inte alla aktörer använder litiumbatterier krävs det ingen Einstein att inse att produktionsökningen som måste till i litium saknar motstycke i modern tid. Morningstar har gjort en analys som visar att efterfrågan kommer öka med 16% per år fram till 2025.

Det finns gott om litium i världen men ny produktion skapas vanligtvis genom år av geologiska undersökningar, provborrning och analyser för att slutligen kunna avgöra om utvinning är ekonomisk lönsam.

Redan här slutar resan för många prospekteringsbolag. Sedan tillkommer projektering och inte minst finansiering för byggandet av ett anrikningsverk och till sist anpassning av produktionen för optimal effektivitet.

Det är därför rimligt att anta mycket goda produktionsmarginaler under lång tid framåt för gruvbolag med fokus på litium och att alla projekt som kan sättas i produktion inom 5-10 år kommer vara hett byte när de börsnoteras.

Marknaden för Kobolt

En annan viktig komponent i litiumbatterier är kobolt som framförallt tillför högre energidensitet samt längre hållbarhet för batteriet. Tillgången av kobolt ligger idag kring 125 000 ton per år men det finns problematik kring koboltproduktion på mer än ett sätt.

Kobolt är till 98 % en biprodukt av koppar- och nickelproduktion så tillgången på kobolt är till stor del beroende av att efterfrågan på koppar och nickel är god. För de stora kopparbolagen är kobolt nästan försumbar då den i snitt stått för ca 2 % av omsättningen med lite bättre siffror för nickelproducenter där kobolten bidragit med upp till 8 %. Kinas inbromsning i ekonomin är en faktor som har stor påverkan på kopparproduktionen och det råder en viss osäkerhet i marknaden då priset på koppar nästan har halverats de sista fem åren.

Den andra stora stötestenen gällande kobolt är att över 60 % av världens koboltproduktion idag kommer från DRC (Democratic Republic of Congo), ett land som härjats av krig, korruption och brott mot mänskliga rättigheter. Nyligen tvingades Apple som har kobolt i sina litiumbatterier att tillfälligt stoppa inköpen av kobolt från en kinesiskt ägd leverantör i DRC på grund av barnarbete samt dystra förhållanden för gruvarbetarna.

I vårt batteri från Tesla på 85 kWh behövs ca 8 kilo kobolt och detta innebär att Tesla behöver köpa in 4000 ton kobolt för sin produktion av 500 000 bilar 2018. Tesla har även produkter som bygger på liknande teknik med litiumbatterier som Powerwall och Solar Roof. Priset på kobolt steg kraftigt under 2016 bara för att fortsätta upp i år och vi har nu ett dagspris på London Metal Exchange (LME) som är US$ 56 000 per ton eller ca US$ 25 per lbs.

Investeringsfönstret

Vi har nämnt Tesla ett antal gånger och inte utan orsak. Tesla profilerar sig som ett renodlat miljöföretag och Elon Musk har vid flera tillfällen sagt att inköpen av litium och kobolt till deras batteriteknik främst skall komma från nordamerikanska råvaruproducenter.

Tesla har anställt ett helt team av experter inom dessa råvaror för att om möjligt säkra upp framtida behov till sina produkter. Hur ser då denna problematik ut för Tesla? Enklast svarar vi på detta genom en uppställning av befintlig produktion i ton kontra Teslas uppskattade behov på kort och längre sikt:

Produktionen i Nordamerika är alltså löjligt liten av dessa råvaror och Tesla har ett jätteproblem med att stå upp för sina uttalanden. Någonting dramatiskt måste till för att få ekvationen att gå ihop och med ett första ögonkast ser det rent omöjligt ut.

Purchaser har nu som strategi att identifiera möjliga bolag som Tesla kan tänkas vilja samarbeta med. Vi tror att vi bara har sett början av denna bull market i kobolt och litium och framtida planer om samarbete kommer skicka berörda råvaruproducenter till skyarna.

När det gäller kobolt har vi investerat i Katanga Mining (KAT) av den enkla anledningen att de är lågt värderade och att de kommer bli en avgörande spelare på koboltplanen i många år framåt.

First Cobalt (FCC) som vi också har tagit in i portföljen satsar i Nordamerika och skulle passa fint in i Teslas image även om de som ett av få juniorbolag även har ett nyligen inköpt projekt i DRC. Det har dessutom inte varit någon hejd på aktiviteten i bolaget den senaste tiden och det verkar som om FCC satsar på att växa fort. Det blir mycket intressant att följa utvecklingen.

När det gäller litium har vi bevakat ett bolag som vi tror passar perfekt i detta sammanhang och vi är i slutfasen av vår research. Håll ögonen öppna för en snar återkoppling.

Edit: med dagens något svaga marknad i råvaror har vi valt att skjuta på ovan presentation av ett nytt portföljbolag några månader.


Purchaser kommenterar bolag och marknader i ett nyhetsbrev som utkommer på oregelbunden basis. Nyhetsbreven postas normalt inte på hemsidan utan skickas via mejl.

Prenumerera på Purchaser Newsletter genom att ange din mejladress nedan samt klicka på Prenumerera!

Observera att vi sänder ett bekräftelsemejl direkt där du verifierar din e-post genom att klicka på den bifogade länken. Får du ingen bekräftelsemejl kontrollera din mapp för skräppost och lägg till vår mejladress till dina betrodda avsändare.

I varje nyhetsbrev vi sänder ut kan du avsluta eller hantera din/dina prenumerationer genom en länk längst ner. Prenumerationen är avgiftsfri.